Przejdź do treści

Wprowadzenie do zmiennych

Bez zmiennych ciężko wyobrazić sobie programowanie. Ich dobre zrozumienie jest kluczowe, jeżeli chcemy mówić o ciekawszych i bardziej złożonych algorytmach. Zrozumienie zmiennych potrafi jednak nieraz sprawiać duże problemy, które mogą ujawnić się dopiero po dłuższym czasie.

Sugestie dla nauczycieli

  1. Optymalnym wydaje się realizowanie tematu nie później niż w V klasie szkoły podstawowej, chociaż temat wydaje się także możliwy do zrealizowania nawet na wcześniejszych etapach.
  2. Do ćwiczenia na lekcji pierwszej należy przygotować odpowiednie materiały:
  3. Zestaw pudełek reprezentujących trzy zmienne: A, B oraz C. Pudełka powinny być otwarte od góry, tak by można było do nich łatwo zajrzeć.
  4. Zestaw zmiennych: wydrukowanych i pociętych kartek z obrazkami jabłka i gruszki.
  5. Pudełko reprezentujące ksero – w nim trzymamy „kopie” zmiennych.
  6. Do ćwiczenia na drugiej lekcji należy przygotować odpowiednie materiały:
  7. Długie pudełko z przegródkami - co najmniej 9 przegródek
  8. Plastikowe kubeczki - białe lub przeźroczyste, co najmniej tyle co przegródek w pudełku
  9. Spinacze
  10. Karteczki:
    • Niewielkie, do przypięcia do kubeczków, z wartościami od 0 do 9. Każda wartość powinna wystąpić co najmniej tyle razy, ile jest przegródek.
    • Średnich rozmiarów, z wartościami P1, P2, P3,..., P9, do ponumerowania przegródek w pudełku.
    • Kilkanaście wąskich karteczek o długości trzech przegródek, do oznaczania zmiennych w modelu.
    • Kilka wąskich karteczek o długości sześciu przegródek, do oznaczania położenia zmiennych w modelu.

Wskazania do realizacji

  • Lekcję 2 warto jest zrealizować tego samego dnia co lekcję 1.
  • Lekcję 4 należy zrealizować innego dnia, niż lekcje 1, 2 i 3.
  • Lekcję 4, ze względu na jej ewaluacyjny charakter, należy potraktować podobnie do sprawdzianu.

Protokół realizacji projektu