Przejdź do treści

TCP i UDP

Protokoły UPD i TCP są wykorzystywane do przesyłania danych - czyli pakietów informacji - przez Internet, korzystając z protokołu IP.

TCP

Transmission Control Protocol jest protokołem połączeniowym. Gdy maszyna A wysyła dane do maszyny B, maszyna B jest informowana o nadchodzących danych, po czym przesyła potwierdzenie ich odbioru.

Przykładowe zastosowania: e-mail, przeglądanie sieci.

UDP

User Datagram Protocol to protokół bezpołączeniowy. Mówiąc najprościej, gdy maszyna A wysyła pakiety do maszyny B, strumień jest niekierowany. Oznacza to, że transmisja danych odbywa się bez informowania odbiorcy (maszyny B), a odbiorca otrzymuje dane bez konieczności wysyłania potwierdzenia do nadawcy danych (maszyny A).

Przykładowe zastosowania: rozmowy wideo, strumieniowanie muzyki.

TCP vs UDP

TCP UDP
Połączeniowy Bezpołączeniowy
Strumień bajtów Strumień wiadomości
Unicast Unicast, Multicast, Broadcast
Kontrola przepływu i błędów Brak kontroli
Pakiet nazywany segmentem Pakiet nazywany datagramem

Źródło: https://i.redd.it/duv11av99nm11.png

Schematy przesyłania danych

Wiadomości w sieci mogą być przesyłane na wiele sposobów. Poniżej omówione są najważniejsze z nich.

Unicast

Komunikacja typu jeden-do-jeden. Z jednego miejsca w sieci do innego, to znaczy jeden nadawca i jeden odbiorca. Można to porównać do prywatnej rozmowy dwóch osób.

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=909335

Multicast

Komunikacja grupowa typu jeden-do-wielu. Wiadomość jest wysyłana do grupy urządzeń w sieci jednocześnie. Można to przyrównać do rozmowy z grupą znajomych.

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=909339

Broadcast

Komunikacja typu jeden-do-wszystkich. Wiadomość wysyłana jest do wszystkich urządzeń w sieci. Można to porównać do wygłoszenia przemówienia na środku placu.

Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=909337