Wprowadzenie do zmiennych¶
Bez zmiennych ciężko wyobrazić sobie programowanie. Ich dobre zrozumienie jest kluczowe, jeżeli chcemy mówić o ciekawszych i bardziej złożonych algorytmach. Zrozumienie zmiennych potrafi jednak nieraz sprawiać duże problemy, które mogą ujawnić się dopiero po dłuższym czasie.
Sugestie dla nauczycieli¶
- Optymalnym wydaje się realizowanie tematu nie później niż w V klasie szkoły podstawowej, chociaż temat wydaje się także możliwy do zrealizowania nawet na wcześniejszych etapach.
- Do ćwiczenia na lekcji pierwszej należy przygotować odpowiednie materiały:
- Zestaw pudełek reprezentujących trzy zmienne: A, B oraz C. Pudełka powinny być otwarte od góry, tak by można było do nich łatwo zajrzeć.
- Zestaw zmiennych: wydrukowanych i pociętych kartek z obrazkami jabłka i gruszki.
- Pudełko reprezentujące ksero – w nim trzymamy „kopie” zmiennych.
- Do ćwiczenia na drugiej lekcji należy przygotować odpowiednie materiały:
- Długie pudełko z przegródkami - co najmniej 9 przegródek
- Plastikowe kubeczki - białe lub przeźroczyste, co najmniej tyle co przegródek w pudełku
- Spinacze
- Karteczki:
- Niewielkie, do przypięcia do kubeczków, z wartościami od 0 do 9. Każda wartość powinna wystąpić co najmniej tyle razy, ile jest przegródek.
- Średnich rozmiarów, z wartościami P1, P2, P3,..., P9, do ponumerowania przegródek w pudełku.
- Kilkanaście wąskich karteczek o długości trzech przegródek, do oznaczania zmiennych w modelu.
- Kilka wąskich karteczek o długości sześciu przegródek, do oznaczania położenia zmiennych w modelu.
Wskazania do realizacji¶
- Lekcję 2 warto jest zrealizować tego samego dnia co lekcję 1.
- Lekcję 4 należy zrealizować innego dnia, niż lekcje 1, 2 i 3.
- Lekcję 4, ze względu na jej ewaluacyjny charakter, należy potraktować podobnie do sprawdzianu.