Grafika komputerowa¶
Grafika komputerowa odnosi się do tworzenia, reprezentowania, przetwarzania i manipulowania obrazami za pomocą komputera. W dzisiejszych czasach jest to kluczowa dziedzina w wielu sektorach, od projektowania graficznego, przez gry komputerowe, po medycynę i badania naukowe.
Podstawowe pojęcia¶
- Piksel: najmniejsza jednostka obrazu wyświetlanego na ekranie, która ma określony kolor.
- Rozdzielczość: określa liczbę pikseli na długość i szerokość obrazu lub ekranu.
- Paleci kolorów: zestaw kolorów dostępnych dla obrazu. W systemie 24-bitowym możemy reprezentować ponad 16 milionów kolorów.
- Wektor vs. bitmapa: obrazy wektorowe są tworzone za pomocą geometrycznych kształtów, podczas gdy obrazy bitmapowe są tworzone za pomocą siatki pikseli.
Klasyfikacja¶
- 2D Grafika komputerowa: odnosi się do tworzenia obrazów w dwóch wymiarach. Przykłady: projektowanie graficzne, edycja zdjęć.
- 3D Grafika komputerowa: odnosi się do tworzenia obrazów w trzech wymiarach. Przykłady: animacje, gry komputerowe, symulacje.
Technologie i algorytmy¶
- Modele oświetlenia: służą do symulowania, jak światło wchodzi w interakcję z obiektami.
- Teksturowanie: technika nadawania powierzchniom wyglądu i faktury.
- Cieniowanie: proces określania koloru piksela na podstawie światła i materiału.
- Ray tracing: technika renderowania, która symuluje ścieżkę promienia światła przez scenę.
- Grafika rastrowa: obrazy są reprezentowane jako zestaw punktów w siatce.
Przykładowe oprogramowanie¶
- Edytory grafiki rastrowej: Photoshop, GIMP.
- Edytory grafiki wektorowej: Adobe Illustrator, CorelDRAW.
- Oprogramowanie do modelowania 3D: Blender, Maya, 3DS Max.
Zastosowania¶
- Projektowanie graficzne: tworzenie wizualnych komunikatów, takich jak plakaty, ulotki.
- Animacja: tworzenie ruchomych obrazów, zarówno 2D, jak i 3D.
- Gry komputerowe: tworzenie środowisk, postaci i efektów specjalnych.
- Wizualizacje naukowe: reprezentowanie skomplikowanych danych w formie wizualnej.
- Medycyna: wizualizacja i analiza obrazów medycznych.
Wyzwania i przyszłość¶
Rozwój technologii grafiki komputerowej jest nierozerwalnie związany z postępem w dziedzinie sprzętu komputerowego. Coraz bardziej zaawansowane karty graficzne i technologie wyświetlania, takie jak VR (wirtualna rzeczywistość) czy AR (rozszerzona rzeczywistość), otwierają nowe możliwości dla projektantów, artystów i inżynierów.
Prezentacja¶
Krótkie wprowadzenie do grafiki komputerowej w formie prezentacji.