Pętla iteracyjna¶
W języku C++ pętla iteracyjna składa się z trzech części:
- Inicjalizacji licznika pętli (np.
int i = 0
). - Warunku pętli (np.
i < 10
). - Kroku pętli (np.
i++
).
Przykłady¶
Prosta pętla iteracyjna¶
Dziesięć razy wypisujemy napis Hello World!
Wypisanie licznika pętli¶
Inne parametry¶
Parametry pętli możemy dowolnie zmieniać, by dostosować je do naszych potrzeb.
Krok pętli¶
Często wygodnym rozwiązaniem jest modyfikacja kroku pętli. Np. jeżeli chcemy wypisać tylko liczby parzyste z zakresu [0,10) to możemy w każdym kroku zwiększać licznik o 2, zamiast standardowo o 1.
Pętla malejąca¶
Często korzystamy z pętli rosnącej. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby wykorzystać pętlę malejącą. W tym celu zmieniamy parametry pętli, a przede wszystkim jej krok.
Istniejący licznik¶
Nie musimy deklarować nowej zmiennej w formie licznika pętli. Możemy skorzystać z już istniejącej zmiennej.
Pełna implementacja¶
#include <iostream>
using namespace std;
int main() {
cout << "Prosta petla for wykonujaca 10 powtorzen" << endl;
for (int i = 0; i < 10; i++) {
cout << "Hello World!" << endl;
}
cout << endl;
cout << "Idziemy od 0 do 9 wlacznie. Po kazdym kroku petli zwiekszamy licznik petli (i) o 1" << endl;
cout << "Petla wykonuje sie tak dlugo, jak spelniony jest podany warunekm tzn. dopoki i < 10" << endl;
for (int i = 0; i < 10; i++) {
cout << i << endl;
}
cout << endl;
cout << "Mozemy zmienic poczatkowa wartosc licznika, a takze warunek petli" << endl;
for (int i = 2; i <= 5; i++) {
cout << i << endl;
}
cout << endl;
cout << "Mozemy takze modyfikowac krok petli" << endl;
for (int i = 0; i < 10; i += 2) {
cout << i << endl;
}
cout << endl;
cout << "Iteracja od 10 do 0 takze jest proste. Wystarczy zmniejszac licznik petli po kazdym kroku" << endl;
for (int i = 10; i >= 0; i--) {
cout << i << endl;
}
int i;
cout << endl;
cout << "Mozemy takze wykorzystac istniejaca zmienna w roli licznika petli" << endl;
for (i = 0; i < 10; i++) {
cout << i << endl;
}
return 0;
}