Przejdź do treści

Drzewo binarne

🔗 Opis problemu

Implementacja

#include "turtle.hpp"

const int SIZE = 900;

Turtle turtle(SIZE, SIZE);

void binaryTree(int rank, int length) {
    turtle.forward(length);

    if (rank > 0) {
        turtle.turnLeft(45);
        binaryTree(rank - 1, length / 2);
        turtle.turnRight(90);
        binaryTree(rank - 1, length / 2);
        turtle.turnLeft(45);
    }

    turtle.backward(length);
}

int main() {
    turtle.penUp();
    turtle.goTo(0, -SIZE / 2);
    turtle.turnLeft(90);
    turtle.penDown();

    binaryTree(6, SIZE / 2);

    turtle.saveBMP("drzewo_binarne.bmp");

    return 0;
} 

Drzewo binarne

Opis implementacji

Funkcja binaryTree (linia 7) przyjmuje dwa argumenty: stopień drzewa i początkową długość gałęzi (pnia). Na początku przemieszczamy żółwia do przodu o zadaną długość (linia 8), rysując w ten sposób gałąź. Następnie, jeżeli stopień jest większy od zera (linia 10), to znaczy, że musimy narysować kolejne gałęzie. W tym celu obracamy najpierw żółwia w lewo o \(45\degree\) (linia 11) i wywołaniem rekurencyjnym (linia 12) rysujemy gałęzie. Podobnie postępujemy z drugim rozgałęzieniem. Najpierw musimy obrócić żółwia w prawo o \(90\degree\) (linia 13), czyli \(2*45\degree\). Następnie stosujemy wywołanie rekurencyjne (linia 14), a potem obracamy żółwia w lewo o \(45\degree\) (linia 15), w ten sposób wracając do początkowego ustawienia.

Na koniec, po ewentualnym narysowaniu rozgałęzień, cofamy żółwia o zadaną długość (linia 18), tym samym wracając do ustawienia z początku wywołania funkcji.