Wprowadzenie¶
Danger
Uwaga¶
To nie jest tutorial programowania. Założenie jest takie, że wiesz już co nieco o programowaniu, być może znasz inny język programowania i chcesz się dowiedzieć jak podstawowe konstrukcje wyglądają w języku C++.
Nie będziemy tutaj tłumaczyć czym jest pętla czy instrukcja warunkowe, a jedynie pokażemy, jak te konstrukcje wyglądają w języku C++.
Jeżeli dopiero zaczynasz, zapoznaj się najpierw z wprowadzeniem do algorytmów: Wprowadzenie
Środowiska lokalne¶
Code::Blocks¶
Dobre środowisko dla początkujących. Łatwe w obsłudze, przejrzyste i darmowe. Pozwala zarówno tworzyć rozbudowane projekty, jak i proste aplikacje konsolowe.
Instalacja¶
Pobieramy środowisko ze strony https://www.codeblocks.org/downloads/binaries/. Możemy zainstalować samo środowisko, lub razem w pakiecie z kompilatorem. W celu instalacji pełnego zestawu, tzn. środowisko plus kompilator, wybieramy wersję z mingw, np. codeblocks-20.03mingw-setup.exe.
Dev-C++¶
Kolejne dobre i darmowe środowisko dla początkujących. W swoich możliwościach podobne do omawianego środowiska Code::Blocks.
Instalacja¶
Pobieramy plik instalacyjny ze strony http://bloodshed.net/. Podobnie jak wyżej, możemy zainstalować samo środowisko, lub razem z kompilatorem mingw.
Visual Studio¶
Rozbudowane i potężne środowisko stworzone przez Microsoft. Polecane dla doświadczonych programistów. W przypadku tworzenia aplikacji w języku C++ należy mieć na uwadze, że Visual Studio dołącza własne biblioteki.
Instalacja¶
Instalator pobierzemy ze strony: https://visualstudio.microsoft.com/. Dostępnych jest kilka wersji do pobrania, zarówno płatne jak i bezpłatna. Do standardowych, "domowych" zastosowań wystarczy wersja darmowa, tzn. Community Edition.
Visual Studio Code¶
U swoich podstaw Visual Studio Code to edytor tekstu, coś jak rozbudowany notatnik. To co jednak go wyróżnia, to możliwość rozbudowania za pomocą najróżniejszych dodatków/pluginów. Lekkie, przyjemne, darmowe i z ogromnymi możliwościami. Wymaga trochę czasu, aby nauczyć się z niego efektywnie korzystać, ale warto.
Instalacja¶
Instalator pobierzemy ze strony: https://code.visualstudio.com/.
CLion¶
Potężne, rozbudowane i (niestety) płatne narzędzie stworzone przez JetBrains, przeznaczone przede wszystkim do tworzenia zaawansowanych projektów. Posiada wiele przydatnych narzędzi dla programistów, a także opcji szybkiej refaktoryzacji kodu i wbudowane podpowiedzi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że CLion korzysta domyślnie z CMake do konfiguracji i kompilacji projektów.
To i inne narzędzia od firmy JetBrains dostępne są za darmo na licencji edukacyjnej: https://www.jetbrains.com/community/education/#students
Instalacja¶
Narzędzie pobierzemy ze strony: https://www.jetbrains.com/clion/.
Środowiska webowe¶
W przeciwieństwie do środowisk lokalnych, środowiska webowe dostępne są z poziomu przeglądarki i nie wymagają żadnej dodatkowej instalacji. Ma to oczywiście swoje wady i zalety. Środowiska webowe zazwyczaj działają wolniej i mają swoje ograniczenia.
Ideone¶
Dosyć podstawowy kompilator webowy. Posiada wsparcie dla wielu języków. Do jego zalet można zaliczyć stosunkowo szybką kompilację i możliwość korzystania bez rejestracji, a także łatwość udostępniania swoich kodów. Do minusów można zaliczyć brak interaktywności - całe wejście musimy wprowadzić w specjalnym oknie, przed uruchomieniem programu.
Repl.it¶
Rozbudowane narzędzie webowe, które wymaga jednak utworzenia darmowego konta. Posiada wsparcie dla wielu języków i pozwala na tworzenie rozbudowanych projektów ze złożoną strukturą plików, a także na wprowadzanie własnych opcji kompilacji.