Wprowadzenie do zmiennych

Bez zmiennych ci臋偶ko wyobrazi膰 sobie programowanie. Ich dobre zrozumienie jest kluczowe, je偶eli chcemy m贸wi膰 o ciekawszych i bardziej z艂o偶onych algorytmach. Zrozumienie zmiennych potrafi jednak nieraz sprawia膰 du偶e problemy, kt贸re mog膮 ujawni膰 si臋 dopiero po d艂u偶szym czasie.

Sugestie dla nauczycieli

  1. 1.
    Optymalnym wydaje si臋 realizowanie tematu nie p贸藕niej ni偶 w V klasie szko艂y podstawowej, chocia偶 temat wydaje si臋 tak偶e mo偶liwy do zrealizowania nawet na wcze艣niejszych etapach.
  2. 2.
    Do 膰wiczenia na lekcji pierwszej nale偶y przygotowa膰 odpowiednie materia艂y:
    • Zestaw pude艂ek reprezentuj膮cych trzy zmienne: A, B oraz C. Pude艂ka powinny by膰 otwarte od g贸ry, tak by mo偶na by艂o do nich 艂atwo zajrze膰.
    • Zestaw zmiennych: wydrukowanych i poci臋tych kartek z obrazkami jab艂ka i gruszki.
    • Pude艂ko reprezentuj膮ce ksero 鈥 w nim trzymamy 鈥瀔opie鈥 zmiennych.
  3. 3.
    Do 膰wiczenia na drugiej lekcji nale偶y przygotowa膰 odpowiednie materia艂y:
    • D艂ugie pude艂ko z przegr贸dkami - co najmniej 9 przegr贸dek
    • Plastikowe kubeczki - bia艂e lub prze藕roczyste, co najmniej tyle co przegr贸dek w pude艂ku
    • Spinacze
    • Karteczki:
      • Niewielkie, do przypi臋cia do kubeczk贸w, z warto艣ciami od 0 do 9. Ka偶da warto艣膰 powinna wyst膮pi膰 co najmniej tyle razy, ile jest przegr贸dek.
      • 艢rednich rozmiar贸w, z warto艣ciami P1, P2, P3,..., P9, do ponumerowania przegr贸dek w pude艂ku.
      • Kilkana艣cie w膮skich karteczek o d艂ugo艣ci trzech przegr贸dek, do oznaczania zmiennych w modelu.
      • Kilka w膮skich karteczek o d艂ugo艣ci sze艣ciu przegr贸dek, do oznaczania po艂o偶enia zmiennych w modelu.

Wskazania do realizacji

  • Lekcj臋 2 warto jest zrealizowa膰 tego samego dnia co lekcj臋 1.
  • Lekcj臋 4 nale偶y zrealizowa膰 innego dnia, ni偶 lekcje 1, 2 i 3.
  • Lekcj臋 4, ze wzgl臋du na jej ewaluacyjny charakter, nale偶y potraktowa膰 podobnie do sprawdzianu.
Protoko虂艂 realizacji projektu - zmienne.pdf
132KB
PDF
Protok贸艂 realizacji projektu
Last modified 1yr ago