Wst臋p

Programowanie to sztuka. Programista jest niczym artysta, kt贸ry bierze puste p艂贸tno a zostawia na nim arcydzie艂o.
Zanim zaczniemy przygod臋 z programowaniem, przyjrzyjmy si臋 dost臋pnym "narz臋dziom", tzn. j臋zykom programowania. Oczywi艣cie nie om贸wimy wszystkich, nie mia艂oby to wi臋kszego sensu. Skupimy si臋 na pewnych klasykach.
Poszczeg贸lne j臋zyki por贸wnamy ze sob膮, przygl膮daj膮c si臋 implementacji prostego programu: symulatora rzutu monet膮. Nie b臋dziemy tutaj skupia膰 si臋 na dok艂adnym om贸wieniu implementacji i poszczeg贸lnych instrukcji. Celem jest spojrzenie na r贸偶ne j臋zyki z lotu ptaka.
Idea dzia艂ania programu jest prosta. Na pocz膮tku losujemy liczb臋 ca艂kowit膮: 0 lub 1, ma to symulowa膰 nasz rzut monet膮. Nast臋pnie, w zale偶no艣ci od wylosowanej warto艣ci, wypisujemy stosowny komunikat na ekran. Je偶eli wylosowali艣my 0, to znaczy, 偶e wypad艂 Orze艂. W przeciwnym przypadku (tzn., gdy wylosowali艣my 1) wypad艂a Reszka.
Zach臋camy do przetestowania poni偶szych program贸w. Pod ka偶d膮 implementacj膮 znajduje si臋 link do tej偶e implementacji na serwisie Ideone. Tam mo偶na uruchomi膰 dany program, co najlepiej zrobi膰 kilkukrotnie by zobaczy膰, jakie warto艣ci (Orze艂 czy Reszka) b臋d膮 drukowane na ekranie.

Python 3

import random
moneta = random.randint(0, 1)
if moneta == 0:
print("Orzel")
else:
print("Reszka")
Ideone.com
Ideone.com
Symulator rzutu monet膮 - Python

C++

#include <iostream>
#include <ctime>
#include <random>
using namespace std;
int main() {
srand(time(NULL));
int moneta;
moneta = rand() % 2;
if(moneta == 0) {
cout << "Orzel" << endl;
} else {
cout << "Reszka" << endl;
}
return 0;
}
Ideone.com
Ideone.com
Symulator rzutu monet膮 - C++

Java

import java.util.*;
import java.lang.*;
import java.io.*;
class Main {
public static void main (String[] args) throws java.lang.Exception {
Random rd = new Random();
int moneta = rd.nextInt(2);
if(moneta == 0) {
System.out.println("Orzel");
} else {
System.out.println("Reszka");
}
}
}
Ideone.com
Ideone.com
Symulator rzutu monet膮 - Java

Pascal

program rzut;
var moneta : integer;
begin
randomize();
moneta := random(2);
if moneta = 0 then write('Orzel')
else write ('Reszka')
end.
Ideone.com
Ideone.com
Symulator rzutu monet膮 - Pascal

Blockly

Symulator rzutu monet膮
Blockly Demo:
Symulator rzutu monet膮 - Blockly