Lua

Lua jest dynamicznym, interpretowanym językiem programowania o wysokim poziomie abstrakcji, zaprojektowanym z myślą o osadzaniu go w innych aplikacjach i systemach. Został stworzony w Rio de Janeiro, w Brazylii, przez zespół w Laboratorium Grafiki Komputerowej na PUC-Rio. Pierwsze wydanie miało miejsce w 1993 roku.

Kluczowe cechy

  1. 1.
    Wbudowany mechanizm do zarządzania pamięcią: Lua ma wbudowany garbage collector, co oznacza, że programiści nie muszą sami zarządzać alokacją i zwalnianiem pamięci.
  2. 2.
    Dynamiczne typowanie: Lua jest językiem dynamicznie typowanym, co oznacza, że typy danych są sprawdzane podczas wykonywania, a nie w czasie kompilacji.
  3. 3.
    Wbudowane tabele: tabele w Lua są podstawowym typem danych i są używane do tworzenia różnych struktur danych, takich jak tablice, zestawy, listy i mapy.
  4. 4.
    Coroutines: Lua obsługuje coroutines, co umożliwia tworzenie bardziej złożonych przepływów sterowania, takich jak współbieżność i współprogramowanie.
  5. 5.
    Przenośność: Lua jest niewielkim językiem, który można łatwo osadzić w innych aplikacjach. Działa na wielu platformach i systemach operacyjnych.
Lua jest często stosowany w branży gier, gdzie jest wykorzystywany do skryptowania. Wiele popularnych silników gier, takich jak Unity3D, Unreal Engine i Roblox, obsługuje Lua jako język skryptowy. Lua jest także stosowany w systemach wbudowanych, takich jak routery czy telewizory, ze względu na swoją niewielką wielkość i łatwość integracji.

Popularność języka

TIOBE Index - TIOBE
TIOBE
Wykres popularności języka Lua