Wstęp

Grafika komputerowa odnosi się do tworzenia, reprezentowania, przetwarzania i manipulowania obrazami za pomocą komputera. W dzisiejszych czasach jest to kluczowa dziedzina w wielu sektorach, od projektowania graficznego, przez gry komputerowe, po medycynę i badania naukowe.

Podstawowe pojęcia

  1. 1.
    Piksel: najmniejsza jednostka obrazu wyświetlanego na ekranie, która ma określony kolor.
  2. 2.
    Rozdzielczość: określa liczbę pikseli na długość i szerokość obrazu lub ekranu.
  3. 3.
    Paleci kolorów: zestaw kolorów dostępnych dla obrazu. W systemie 24-bitowym możemy reprezentować ponad 16 milionów kolorów.
  4. 4.
    Wektor vs. bitmapa: obrazy wektorowe są tworzone za pomocą geometrycznych kształtów, podczas gdy obrazy bitmapowe są tworzone za pomocą siatki pikseli.

Klasyfikacja

  1. 1.
    2D Grafika komputerowa: odnosi się do tworzenia obrazów w dwóch wymiarach. Przykłady: projektowanie graficzne, edycja zdjęć.
  2. 2.
    3D Grafika komputerowa: odnosi się do tworzenia obrazów w trzech wymiarach. Przykłady: animacje, gry komputerowe, symulacje.

Technologie i algorytmy

  • Modele oświetlenia: służą do symulowania, jak światło wchodzi w interakcję z obiektami.
  • Teksturowanie: technika nadawania powierzchniom wyglądu i faktury.
  • Cieniowanie: proces określania koloru piksela na podstawie światła i materiału.
  • Ray tracing: technika renderowania, która symuluje ścieżkę promienia światła przez scenę.
  • Grafika rastrowa: obrazy są reprezentowane jako zestaw punktów w siatce.

Przykładowe oprogramowanie

  1. 1.
    Edytory grafiki rastrowej: Photoshop, GIMP.
  2. 2.
    Edytory grafiki wektorowej: Adobe Illustrator, CorelDRAW.
  3. 3.
    Oprogramowanie do modelowania 3D: Blender, Maya, 3DS Max.

Zastosowania

  • Projektowanie graficzne: tworzenie wizualnych komunikatów, takich jak plakaty, ulotki.
  • Animacja: tworzenie ruchomych obrazów, zarówno 2D, jak i 3D.
  • Gry komputerowe: tworzenie środowisk, postaci i efektów specjalnych.
  • Wizualizacje naukowe: reprezentowanie skomplikowanych danych w formie wizualnej.
  • Medycyna: wizualizacja i analiza obrazów medycznych.

Wyzwania i przyszłość

Rozwój technologii grafiki komputerowej jest nierozerwalnie związany z postępem w dziedzinie sprzętu komputerowego. Coraz bardziej zaawansowane karty graficzne i technologie wyświetlania, takie jak VR (wirtualna rzeczywistość) czy AR (rozszerzona rzeczywistość), otwierają nowe możliwości dla projektantów, artystów i inżynierów.

Prezentacja

Krótkie wprowadzenie do grafiki komputerowej w formie prezentacji.
Grafika rastrowa i wektorowa.pdf
1MB
PDF
Grafika rastrowa i wektorowa